Elke leerling die bij me aanbelt wordt luidkeels en hartelijk begroet door mijn hond, Bentley. Deze begroeting gaat soms wel eens te enthousiast naar ieders smaak, maar ze bedoelt het goed. En komt een leerling vaker naar de praktijk? Dan wordt het welkomstritueel steeds verder uitgebreid.

Bij de eerste ontmoeting vraag ik altijd of de leerling kennis willen maken met dat blaffende beest. Voor veel kinderen is dit namelijk een ijsbreker:”AAAAh wat een schattige hond, hoe heet ie?” Maar als kinderen het te spannend vinden dat er zo’n zwart-wit mormel  enthousiast  voor hen staat te blaffen en te kwispelen, dan blijft Bentley natuurlijk achter de deur. (En kijkt ze nieuwsgierig door het glas naar wie er nu weer binnen komt).

Ik heb maar getroffen met zo’n kindervriend, die met haar onschuldige trouwe hondenogen elk kind om haar vinger windt.  Ik kon er natuurlijk op wachten dat een leerling al snel met de vraag zou komen: “Mag Bentley ook mee?” Ik moet toegeven dat ik wel even aarzelde. Leidt zo’n hond niet af? Is dit wel gepast en niet ontzettend onprofessioneel? En daarbij:  zit ik hier überhaupt wel op te wachten? Maar toch ging ik overstag. (Wie kan vier vragende ogen weerstaan?) En ik heb hier nog geen moment spijt van gehad. Beter nog: ik kan het iedereen aanraden zo’n lieve hond in de praktijk!

Zo merk ik dat sommige kinderen er rustig van worden en zich beter kunnen focussen. (‘Mag ik mijn schoenen uit doen en mijn voeten heel zacht op haar vacht zetten?’)  Daarbij laten de kinderen maar graag aan Bentley zien wat ze hebben geleerd.  Zo laten leerlingen die voor leesbegeleiding komen maar al te graag hun leeskwaliteiten horen aan Bentley, die trouw luistert, genietend van alle aandacht.  Kinderen die met rekenen hun rekenkunsten op de grote rekenmat of bij een ander spel mogen laten zien, laten maar al te graag Bentley meekijken. En Bentley? Zij kijkt weer trouw toe, geen idee waar het overgaat, maar genietend van alle plezier die de kinderen hebben.

En ik snap die kinderen wel. Bij Bentley kun je lekker jezelf zijn. Zij vindt alles even leuk. Zij zal nooit oordelen. Ze geniet van de kinderen zelf.  Ze kijkt niet of je wel of niet goed presteert.  En dát geeft een goed en veilig gevoel. De kinderen groeien alleen al van haar aanwezigheid! Bentley is gewoon onmisbaar in mijn praktijk!

Elke keer als er nu weer een nieuwe leerling vraagt of Bentley mee mag de praktijk in, twijfel ik niet meer. Nee,  ik juich stil van binnen…

 

Please follow and like us: