06 - 27506500 info@praktijkleerrijk.nl

We zijn weer in een lockdown en dat betekent dat de kinderen weer thuis les krijgen. Voor veel ouders was dit tijdens de vorige lockdownperiode een hele struggle. Hoe kun je je kind(eren) goede begeleiden en zelf goed werk afleveren, aangezien je zelf ook thuis aan de slag moet? Ik heb 5 handige tips op een rijtje gezet. Het zijn eigenlijk de geheimen van elke leerkracht, aangezien we deze tips zelf elke dag op school inzetten.

Tip 1: Rust orde en regelmaat!
Dit klinkt ouderwets, ik weet het. Maar dit is toch echt de beste basis voor goed thuisonderwijs.  Voor je kind ( en jou!)  is het belangrijk dat er structuur is.
Rust: Zorg er voor dat je kind een eigen rustige werkplek heeft. Geconcentreerd werken midden in een druk gezinsleven valt niet mee. Dus misschien is het werken aan de salontafel niet zo handig. Misschien staat de eettafel op een rustiger plaats? Dan is dit wellicht een betere optie. Of is het voor jouw kind beter om op zijn/haar eigen kamer te werken? Hier heeft het geen last van spelende broertjes of zusjes. Maar het nadeel  is, dat je geen zicht hebt op je kind. Dus je weet niet of het aan het werk is of ondertussen met iets anders bezig is. Kortom een rustige plek in het zicht is het meest ideaal. 
Orde: Zorg dat al het materiaal geordend klaar ligt, zodat je kind niet steeds hoeft te zoeken naar een pen, liniaal, schrift, werkboek oid.  Voor je kind is het ook veel overzichtelijker als alles netjes en geordend klaar ligt. Overzicht geeft bij veel kinderen rust. Zorg er dus ook voor dat je kind alles na gebruik weer netjes opruimt. (Dit leren ze ook op school, dus kun je dit ook rustig thuis van je kind eisen).
Regelmaat: School biedt elke dag een vaste regelmaat. Het start altijd op het zelfde moment, de pauzes worden op een vast moment gehouden, en het gaat ook uit op hetzelfde tijdstip. Houd deze tijden ook thuis aan. Sta op en ontbijt op het tijdstip dat je kind altijd gewend is, zodat het om bijvoorbeeld half 9 kan beginnen. ( het is per slot van rekening een “gewone” schooldag). Houd pauze op het tijdstip van de pauze op  school ( bv 10 uur) en houd ook de lunchtijd van school aan.  Dit is je kind gewend, het geeft overzicht en dus rust!
Dit vereist van jou, als ouder, enige aanpassing. Je kunt niet zomaar even tussendoor boodschappen doen  of bij iemand op visite. Maar geloof me, als jij je aan die vaste tijden houdt, zal je zien dat jouw kind veel rustiger en geconcentreerder aan het werk is.

Tip 2: Voorspelbaarheid
Ik weet, ook deze tip klinkt niet echt hip. Maar daar draait het bij het goed (thuis)onderwijs ook niet om. Voorspelbaarheid geeft overzicht en zorgt voor minder discussie. Geweldig toch?

Zorg dat je voor elke dag een duidelijk overzicht maakt. Misschien heeft  je kind een week- of dagtaak van school gekregen. Hang deze op een goed zichtbare plek op. Zodat je kind het overzicht duidelijk voor ogen heeft.
Bespreek aan het begin van elke dag het overzicht. Wat gaat er vandaag gebeuren? En wanneer? 
Is de weektaak of dagtaak van school niet echt duidelijk? Maak dan samen met je kind een dagoverzicht. Schrijf op een papier de volgorde van de dag op. Bijvoorbeeld: half 9 : onlineles rekenen les 3,  kwart over 9: maken les 5 taal, 10 uur: fruit eten, kwart over 10 pauze enz. Hang dit overzicht op, zodat je kind het telkens kan zien.

Je kunt hiervoor ook handige dagritmekaarten gebruiken.  Deze kun je sowieso beter inzetten voor jonge kinderen! Op elke kaart staat een afbeelding van bijvoorbeeld het schoolvak of de activiteit. De kaarten vind je als je even googelt op internet.
Op school neemt de leerkracht ook altijd de dag door. Dit doet de leerkracht om rust en overzicht te creeëren bij de kinderen. De kinderen weten wat er te wachten staat die dag.  Zo worden de vakken en de rustmomenten goed afgebakend. Als je bezig bent met taal, dan werk je aan taal en niet aan rekenen.
Ook kleuters maken gebruik van een dagplanning. Ook zij nemen ‘s morgens de dag door. Zij gebruiken hiervoor de handige pictogrammen.
Wat als je tijdens het werken merkt dat je kind meer tijd nodig heeft voor een vak? Of er gebeurt iets onverwachts tussendoor? Zodat de planning niet meer klopt? Bekijk dan samen de planning van de dag. Wanneer kun je het werk afmaken? Hoe gaat de dagplanning er verder uit zien deze dag? Verander de planning en bespreek dit met jouw kind.  Ook op school wordt de planning wel eens aangepast. Dat geeft niets, maar zorg dat je kind het overzicht niet verliest. Bespreek het dus even kort.
Voorspelbaarheid geeft overzicht, dus rust in het hoofd van jouw kind. Daarnaast hoef je geen discussies aan te gaan met jouw kind. Je hebt de dag samen doorgenomen. Je kind weet dus wat er van hem of haar verwacht wordt. Als het tussendoor opeens geen zin meer heeft en wil gamen o.i.d., dan kun je aangeven dat dit niet is afgesproken. Dat er op dat moment gewerkt zal worden aan een bepaald vak.
Tip 3: Afwisseling en ontspanning!

De boog kan niet de hele tijd gespannen staan. Dat komt het schoolwerk niet ten goede. Zorg dus voor afwisseling en ontspanning!
Eerder heb ik je de tip gegeven om een dagoverzicht te maken. Houd bij dit overzicht in de gaten dat er ook ruimte is voor beweging en ontspanning! Plan deze momenten dus  in. Op school wordt er tijd voor pauzes en  eten en te drinken ingepland. Doe dit ook thuis. Dus laat je kind niet snel wat eten tijdens het werken. Nee, maak er een gezellig theemomentje van met elkaar. Je kunt dan even ontspannen en kletsen.  Je kind is even niet met school bezig.
Laat je kind tijdens de pauzetijd ook even naar buiten gaan. Lekker frisse lucht op doen en even bewegen is goed voor de concentratie later op de dag. Je kunt natuurlijk zelf ook even meegaan naar buiten. Want dit komt jouw werk ook vast ten goede! Bij slecht weer  laat jij je kind ook even een kwartiertje met iets anders bezig zijn. Even geen schoolse dingen, maar lekker ontspannen.

Wat zorgt voor ontspanning?
Dat zijn activiteiten zoals: voorlezen , kijken naar een eductief filmpje op schooltv, luisterspelletjes  (bv  doe je ogen dicht en wat hoor je?), op de rug een letter schrijven of figuur tekenen. Welke letter/ figuur  heb ik geschreven? enz.
Wat zorgt voor beweging? Denk hierbij aan activiteiten zoals: Hoofd, schouder, knie en teen (voor oudere kinderen in het Duits, Engels enz), dansen op Just Dance ( op Youtube  zijn hier genoeg filmpjes van te vinden), spiegelen.(Je staat tegenover elkaar, de een maakt bewegingen, de ander doet deze in spiegelbeeld na), Commando pinkelen enz.

Op mijn site staan filmpjes met 13 actieve leerspellen, zet deze leeractiviteiten in om op een leuke actieve manier met de schoolvakken bezig te zijn. Doordat je kind bewegend aan het oefenen is , ervaart het de leerstof met het hele lijf. Beide hersenhelften zijn actief. Je kind zal de leerstof daardoor sneller en beter onthouden. Wil je een overzicht hoe je deze activiteiten kunt inzetten? Schrijf je dan hier in op mijn mailinglijst, dan krijg je deze toegestuurd.
Maak dus gebruik van deze spellen! Je kind zal ook meer plezier ervaren in het leren. En dat is toch mooi meegenomen?
 

Tip 4: Zelfstandigheid
Je hebt alles goed voorbereid. Je kind kan aan de slag. Maar gooit het bijltje er gelijk bij neer. Het begrijpt het niet en vraagt je gelijk om hulp. Als ouder wil je natuurlijk gelijk helpen. Maar dat is niet de tip die ik je mee wil geven.  
Als leerkracht merk ik namelijk dat kinderen zich thuis veel afhankelijker opstellen. Als er maar iets is, wordt mama of papa erbij geroepen. Soms is dit helemaal niet nodig. Op school worden kinderen geleerd zelfstandig aan het werk te gaan. Voordat ze hulp vragen, moeten ze eerst zelf een aantal stappen nemen: Heb je al het materiaal dat je nodig hebt klaar liggen? Heb je de opdracht goed gelezen? Tip: Laat je kind de opdracht hardop voorlezen, Hoe moet je deze opdracht aanpakken/ oplossen? Gebruik het stappenplan dat in het boek staat of die je van de leerkracht hebt gekregen. Heeft je kind dit alles geprobeerd en het lukt toch niet, dan ga je pas hulp bieden. Loop samen bovenstaande stappen nog eens door.  Kan je kind echt niet verder,  probeer dan pas de opdracht uit te leggen. Belangrijk hierbij is dat je de taal van de methode/ school spreekt. Dus gebruik de stappenplannen/ aanpak die in de methode staat. 
Wat als dit niet helpt? Kijk dan naar wat school of de leerkracht heeft afgesproken. Misschien mag je kind een berichtje sturen via  e-mail, Parro of Teams? Misschien is er een vragenuurtje?  Laat je kind de vraag dus stellen aan de leerkracht. Deze kan dan eventueel een afspraak maken met je kind voor extra instructie. Zorg er in ieder geval voor dat jij niet alle problemen oplost. Zo denkt de leerkracht dat jouw kind alles begrijpt. En zal het hem/ haar geen extra instructie of aandacht bieden die het eigenlijk wel nodig heeft. 
Ik zei het al eerder dat kinderen zich thuis vaak meer afhankelijker opstellen dan op school. Vooral als ze weten dat hun ouders direct in de hulpmodus vliegen. Pas hier dus voor op. Voordat je het weet, zit jij de hele dag  samen met je kind aan het schoolwerk.  Weet dat dit ook niet op school gebeurt. Hier zal je kind heus wel extra hulp of instructie krijgen, maar toch ook zelfstandig de taken moeten maken!
Loop jij als ouder hier toch helemaal vast? Met andere woorden, is het schoolwerk van je kind ook een dagtaak voor jou geworden? Je kind kan het echt niet zonder begeleiding aan? Geef dit dan door aan de leerkracht. Hij/ zij kan extra instructiemomenten voor je kind inplannen.
Tip 5: Online
In tegenstelling tot de lockdownperiode in het afgelopen voorjaar, zullen nu veel meer lessen online gegeven worden. Dat houdt in dat de leerlingen via een online programma les zal krijgen van de leerkracht.
Voor sommige kinderen begint hier het probleem al. Er zijn thuis niet voldoende devices (laptops, computers ed.) om online te gaan.  Geef dit aan bij school. Veel scholen zullen een chromebook o.i.d. uitlenen aan ouders.  Hier zijn natuurlijk wel regels aan verbonden ( bv een maximaal aantal per gezin) en zullen ouders een contract/ overeenkomst moeten ondertekenen.  Maak gebruik van deze mogelijkheid als je geen beschikking hebt over (volodende) devices. Vergeet niet dat veel kinderen naast online les ook online hun schoolwerk maken!
Hoe werkt zo’n  online les? Veel scholen maken gebruik van programma’s zoals Teams, Zoom of Meet.  School zal je hierover informeren. Houd dus de informatie van school in de gaten. Zij zullen aangeven hoe de programma’s werken en hoe je moet inloggen.
Heel belangrijk zijn wel de regels die er zijn bij zo’n online meeting. Je kunt je voorstellen dat het erg vervelend is als 25 kinderen door elkaar gaan praten. Daarom zet je altijd de microfoon uit. De leerkracht wil graag je kind zien, dus de camera staat aan. ( let  dus op dat je computer een camera heeft!!) De leerkracht zal bij de eerste meeting je kinderen hierop wijzen en uitleggen hoe je deze aan of uit zet. Het is trouwens handig als jij bij de eerste meeting er ook even bij zit. Dan weet jij ook hoe alles werkt. 
Wat ook erg belangrijk is, is dat de kinderen niet gaan “spammen” op de chat. Kinderen zoeken hierop nog wel eens contact tijdens de les.  Je kan nagaan dat je kind dan niet veel mee krijgt van de les. De leerkracht zal dit in principe ook in de gaten houden. Maar het is fijn als dat niet hoeft en zij de aandacht gewoon bij de les kan houden.
Houd de tijden van de online lessen goed in de gaten. Zorg ervoor dat je kind een paar minuten van te voren inlogt. ( met de microfoon uit), zo kunnen de lessen op tijd beginnen
Het zal sowieso wennen zijn. Zowel voor de leerlingen als de leerkracht. Maar als iedereen zicht zoveel mogelijk aan de regels houdt, zal dit ten goede komen aan de kwaliteit van de lessen.

Ik hoop dat bovenstaande tips je een houvast bieden, zodat zowel je kind(eren) als jij lekker aan de slag kunnen de komende weken. Hier nog even de link om je aan te melden voor mijn mailinglijst. Je ontvangt dan een handig overzicht hoe je de 13 spelen kunt inzetten tijdens het thuisonderwijs.

Veel succes!

Please follow and like us:
× Heb je een vraag?