06 - 27506500 info@praktijkleerrijk.nl

 

 

Als ik op Instagram of Pinterest naar al die mooie foto’s kijk, begint het bij mij altijd te kriebelen.  Dan wil ik ook aan de slag, ook mooie foto’s maken en van fotografie mijn hobby of nog beter: mijn beroep maken.  Het lijkt me geweldig om alles mooi in beeld te brengen. Dat gevoel heb ik al van kleins af aan.  Ik was daarom ook zo blij dat ik rond mijn tiende met mijn vaders oude camera foto’s mocht maken. Geweldig vond ik dat!

Maar als ik zelf aan de slag ga, is het resultaat altijd heel anders dan dat ik in mijn hoofd heb. Dat was vroeger al zo. Je weet wel in de tijd van de filmrolletjes. Direct na thuiskomst bracht ik het rolletje naar de winkel om dan 2 dagen te wachten totdat de foto’s klaar waren. In mijn hoofd zag ik de mooiste plaatjes die ik had geschoten. En als ik dan vol verwachting na 2 dagen het zakje  op straat voor de winkel opende (want ik kon niet wachten tot ik thuis was) volgde de ene terleurstelling na de ander.  Of de belichting was niet goed, of mijn vinger was weer eens voor de lens gekomen of de foto was wazig of wat er allemaal nog meer mis kon gaan. Ik ben langzamerhand afgehaakt: fotografie is niet voor mij weggelegd.

Hoe anders is het nu…in het digitale tijdperk! Je ziet gelijk het resultaat. Valt de foto een beetje tegen? Nou dan gooien we er toch een filtertje over, of een andere bewerking! Zo hebben we allemaal toch de perfecte foto’s voor o.a. social media, om anderen voor de gek te houden. In het begin voelde het voor mij wel een beetje als “valsspelen”, maar iedereen doet het, dus het mag!

Als ik er zo over nadenk heeft fotografie best veel weg van rekenen. Sommige kinderen kunnen goed verbloemen dat ze rekenen lastig vinden.  Als filter gebruiken zij  handige foefjes en  eigen maniertjes om de sommen op te lossen. En daardoor zien wij een perfect plaatje. We hebben het vaak niet eens door! Totdat de sommen lastiger worden en deze kinderen door de mand vallen. Als we dan verder kijken en in gesprek  gaan , blijkt dat ze  de sommen helemaal niet goed beheersen. Dat ze ons met hun filters en bewerkingen gewoon voor de gek hebben gehouden!  En dan volgt aan ons de taak om deze kinderen weer te leren rekenen zonder foefjes en maniertjes, zonder filter.

Daarom is het zo belangrijk om bij het rekenen niet alleen naar de resultaten te kijken. Kijk verder, houd regelmatig rekengesprekken. Kijk door die filters heen naar het echte plaatje. Wees er op tijd bij. Zodat we kunnen zeggen:  Top gedaan, helemaal zonder filter, #nofilter!

 

 

Please follow and like us: